onsdag 12. februar 2014

Ut av vinterdvalen

Jeg har en gyllen regel. Jeg klager aldri over været. 
Vi nordmenn er opptatt av været. Alle har en mening, og det kan redde enhver samtale hvis det plutselig oppstår pinlig stillhet. Mange lyver om været. Hvor ofte har du ikke hørt: "Det er 40 grader i skyggen, familien svetter og koser seg på Mallorca", det kan hende det føles som 40 grader, men ikke alltid gradestokken samsvarer med det du føler. Like mange, om ikke flere, klager over været. Enkelte blir aldri fornøyd. Enten er det for kaldt, for vått, for noen dager siden blåste det for mye og i fjor sommer var de for varmt og noen ønsket at det skulle blåse innimellom akkurat idet det ble litt for varmt i solveggen. Ikke rart værgudene blir forvirret... Vi må ikke glemme at vi bor i Norge. Vi har mye vær i Norge. 
Hvorfor klager vi? Det hjelper jo svært lite at vi klager. Vi kan ikke styre været. Det er ikke vi som bestemmer hvordan været skal bli i kveld, i morgen eller i vinterferien. Kan vi ikke bare gjøre det beste ut av det?
Jeg sier ikke at jeg er perfekt. Jeg skal komme med en innrømmelse. De siste vintermånedene har vært tøffe. Det har vært mye nedbør, tunge skyer, tåke og mørke dager. Jeg har aldri klagd, men jeg har kjent at jeg har vært solhungrig. Jeg har følt at kroppen har ropt etter blå himmel, klart vær og sol. Hadde soldansen hjulpet, ville jeg danset den dagen lang.
I dag var noe annerledes. Jeg var jeg oppe tidlig for å gå morgenturen med hunden. Av ren vane trakk jeg på meg mine mørkegrå gummistøvler og trasket ut i den stille onsdagsmorgen. Det regnet ikke, ei heller snødde det. Jeg tittet opp og kunne skimte noen skyer som bevegde seg, og ikke et tungt skylag som dysset befolkningen i en evig vintersøvn. Jeg smilte spontant, men tenkte ikke videre på det inntil jeg satt på jobben og måtte trekke ned persiennene. Like fort jeg hadde trukket de ned, trakk jeg de opp igjen, og ute skimtet jeg noen lette skyer og en deilig sol som raskt vekket meg fra vinterdvalen. Jeg merket straks at humøret steg og jeg nærmest løp ut bare for å kjenne på følelsen. Den gode  følelsen. Sol! 
Selv om solen kun tittet innom i noen minutter i løpet av dagen fikk vi en forsmak på hva våren og sommeren bringer med seg, og la oss være enige å hilse solen velkommen :-)

/Stjerne



2 kommentarer:

  1. Jeg vet faktisk ikke om jeg KLAGER på været. Jeg vet jeg har sagt "Nå er det vel nok snø??" de siste ukene, siden det snør, snør og snøøøøør her. Og jeg vet jeg har sagt at det er litt for varmt om sommeren. Ja, faktisk. Litt for varmt. Når det var 12 grader og regn dagen før blir det faktisk litt for varmt når det plutselig er 30 grader....Mest fordi kroppen min ikke er så glad i de vekslingene. Den verker om det er varmt også, så lenge det veksler så veldig. Jeg liker det best jevnt. ;)

    Håper dere har en fin søndag! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe,men det er vel nok snø nå - er det ikke? ;-) Her er vi iallfall veldig klare for våren!

      Fin søndag til deg også, Vibeke!

      /Stjernedrops

      Slett